Sinds de strengere coronamaatregelen word er minder gepind

news

Het totale bedrag dat Nederlanders uitgeven is in de laatste weken bijna gelijk gebleven. Maar er is een groot verschil tussen hoeveel we besteden aan producten, zoals in supermarkten en bouwmarkten, en aan diensten, zoals in de horeca. Dat meldtn de ING op basis van transactiedata.

Sinds de strengere coronamaatregelen op 13 november van kracht werden, zijn we in levensmiddelenwinkels en in kledingwinkels ongeveer net zoveel blijven uitgeven. Maar onze uitgaven aan diensten zijn met circa 15 procent gedaald.

Horeca

Bij diensten moet je denken aan onder meer restaurants en cafés en theaters. Maar er vallen ook de drankjes onder die je bestelt in een sportkantine of in het casino. De pinomzet lag voordat de strengere maatregelen werden genomen al bijna 25 procent lager dan van vóór corona, maar nu is dat al bijna 60 procent.

De daling van het aantal pintransacties in de horeca is goed te verklaren, zegt Martin van Garderen, econoom bij ING Bank. De horeca moet nu om 17.00 uur dicht en daarvoor om 20:00 uur, dus na die tijd kunnen mensen daar niets meer pinnen. Ook casino's moeten eerder dicht, dus ook daar minder omzet.

Kappers en sauna's

Verder krijgen contactberoepen een klap. Dat geldt voor onder meer kappers en sauna's. Deze moeten sinds 13 november om 18.00 uur dicht.

Dat de omzet in supermarkten gelijk bleef is logisch, zegt Van Garderen. We moeten blijven eten. Sinds we meer moeten thuiswerken en 's avonds niet meer naar een café, restaurant of casino mogen, wordt er ook veel minder gepind bij tankstations en parkeerplaatsen.

Webshops profiteren

Online besteden we wél meer: 30 procent maar liefst sinds de strengere maatregelen.

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.